Afvallen


Last van overgewicht?

"Overgewicht is een normale reactie op een abnormale (ongezonde) omgeving" 
      

Wanneer de hoeveelheid energie (calorieën) die u eet en drinkt gelijk is aan de hoeveelheid energie die u verbruikt, zou u op een gezond gewicht moet zitten...

 

Maar wat zegt gewicht eigenlijk? Is dit waar u zich op moet richten? Of zijn er misschien belangrijkere waardes?

 

Om te bepalen of u op een goed en gezond gewicht bent moet u niet alleen kijken naar de kilogrammen. Nadruk moet liggen op de verhouding tussen uw lichaamsgewicht t.o.v. uw lichaamslengte (BMI).

 

Maar ook dat is niet de enige en juiste weg. Nog belangrijker: hoe is de verhouding tussen lichaamsvet en uw spiermassa.

 

Als laatste: uw bloedwaarden, o.a. de hoogte van uw cholesterol, zeggen heel veel over uw algehele gezondheid.

 

Kortom of uw gewicht te hoog of te laag is t.o.v. van uw lichaamslengte, is maar een puntje van de totale taart die iets zegt over uw gezondheid.

 

Dus stel u zelf de volgende vragen:

  • Zit uw overgewicht u in de weg?
  • Wat is uw Body Mass Index (BMI)?
  • Wat is uw buikomtrek?
  • Wat is uw vetpercentage?
  • Wat als niets verandert?
  • Welk voedingspatroon en leefstijl past bij u?

Als u hier meer over wilt  weten, klik dan hier

 

Waarom wilt u afvallen?

Bent u ontevreden met uw gewicht en wilt u afvallen?

Het uiterlijk is vaak de voornaamste reden van ontevredenheid.  

Maar u beseft ook dat uw algehele gezondheid iets te maken heeft met uw gewicht... 

 

Zit uw overgewicht in de weg? Wilt u afvallen? Of is uw  overgewicht door een professional vastgesteld? 

 

Afvallen is een prima streven. Maar op langere termijn is het onverstandig u alleen op het verliezen van kilo's te richten.. 

 

3 belangrijke aandachtspunten bij gewichtsverlies: 

  1. Inzicht krijgen in uw eet-en drinkpatroon en dit blijvend willen veranderen.
  2. Inzicht krijgen in uw leefstijl en dit blijvend willen veranderen.
  3. Een vorm van lichaamsbeweging en sport vinden die blijvend past bij uw nieuwe leefstijl.

 

Richten de adviezen zich alleen tot een energiebeperkt dieet?

De adviezen richten zich zeker niet alleen tot een energiebeperkt dieet. Dat is korte termijn denken.

We kijken samen naar de samenstelling van je dagelijkse voeding en/of leefgewoonten. Vervolgens proberen we dit patroon te doorbreken en positief te veranderen. Uiteraard wel afgestemd op uw  wensen en persoonlijke situatie. Tenslotte is het belangrijkste een nieuw, gezond voedingspatroon en leefstijl aan te leren maar tegelijkertijd te blijven genieten van uw eten en drinken.. 

 

Wat is uw Body Mass Index (BMI)?

Wat is uw Body Mass Index (BMI)? Is deze boven de 25 dan heeft u overgewicht.

Alleen indien u een zeer atletisch lichaam heeft of bodybuiler bent gelden deze regels weer niet. 

Wat zegt dit cijfer? Geeft het iets aan over mijn gezondheid?

Ja en nee.

Ja, want dit cijfer geeft de verhouding aan tussen uw lichaamslengte en uw lichaamsgewicht.

Valt dit buiten de normale curve dan is er sprake van onder- of overgewicht.

Nee, want er is meer. Ook het vetpercentage en waar zich dit vet bevindt in het lichaam, zijn van zeer groot belang.